HRAna SEBE
Interaktivní výstava HRAna SEBE od Hany Železné otevírá téma vlastní identity a je určena především dospívajícím. Výstava nabízí hravé, ale zároveň hlubší a objevné prvky, které mladé návštěvníky vedou k přemýšlení o sobě, svém místě mezi druhými i o vztazích. Díky scénograficky pohlcujícímu prostředí a vedení zkušených lektorů vytváříme bezpečný prostor pro reflexi a sdílení. Program je jedinečnou příležitostí, jak se citlivě a kreativně dotknout důležitého tématu dospívání a hledání vlastní identity.
Výstava navazuje na úspěšný loňský program TMÁNÍ.
Jakou barvu mají mé pocity? Jak pojmenuji své strachy? V jaké části těla cítím radost? Kdo jsem?
Výstava HRAna SEBE je o nás samých, o dětech a jejich dospělých, o naší touze objevovat vlastní HRY, odvaze balancovat na HRAnách nejistých situací a schopnostech nalézat pevný střed SEBE. Výstava se nabízí návštěvníkům jako nástroj k poznávání SEBE sama.
Děti, které do ní vstupují, se stávají jejími hlavními tvůrci a iniciátory různých situací. V expozici mají prostor ke zkoumání a tvůrčí akci a svou HRAvostí a osobitým projevem mohou výstavu sami dotvářet a proměňovat. Tak vzniká dynamický zážitek výstavy vytvořený HROU. Během ní putují děti a jejich dospělí ve spletích cest osobních otázek, poznávají se v reflektivních instalacích, setrvávají v tichých místech pro zklidnění a zažívají společné interakce a kreativní procesy, v nichž si uvědomují HRAnice SEBE samých, kultivují svou pozornost k sobě i druhým
a objevují svou jedinečnost.
Cesta výstavou k SOBĚ může mít různé podoby. Její trvání, téma i obtížnost si volí každý podle svého nastavení a temperamentu. Cesta může být tichá jako velmi pomalé šeptání vlastního jména pozpátku, kostrbatá jako když z vyřčené věty vypadnou všechny samohlásky, osvěžující jako odpočinek ve větvích stromů, nebezpečná jako vstup do temné jeskyně, laskavá jako úsměv v pohledu.
Hana Železná
režisérka, dramaturgyně, audiovizuální umělkyně. Autorka dokumentárních filmů, rozhlasových dokumentů, experimentálních filmů, akustických kompozic a mezioborových projektů.
Její práce má převážně transdisciplinární a experimentální charakter.
Soustředí se na témata spojená s osobními odkazy, autenticitou, časem, dekonstrukcí a tvůrčí analýzou audiovizuálních forem.

