Žďákovský most - ocelový most století
Písecko a unikátní mosty už k sobě tak nějak patří. Nejstarší Kamenný most v Písku, empírový řetězový most přestěhovaný z Podolska do Stádlce, železobetonový Podolský most, železniční most v Červené nad Vltavou…Ve výčtu nesmí chybět most Žďákovský. Právě jemu se věnuje rozsáhlá dokumentační výstava, která je od 1. 6. do 3. 9. k vidění v Prácheňském muzeu v Písku. Legendární mostní stavba Písecka se během léta představuje na zajímavé výstavě v Prácheňském muzeu. To totiž ve spolupráci s Muzeem silnic ve Vikýřovicích připravilo expozici o Žďákovskému mostu.
„Navazuje na úspěšnou výstavu o železobetonovém mostě v Podolsku, která se konala v roce v roce 2017. "Žďákovák" je další z unikátů našeho mostního stavitelství – ocelový obloukový silniční most na trase silnice Plzeň – Tábor, pojmenovaný po zatopené osadě Žďákov, překlenul hladinu Orlické přehrady v roce 1967,“ říká kurátor Jan Kouba z Prácheňského muzea. Když byl po devítiletém budování dokončen, stal se díky svému oblouku o rozpětí 330 metrů největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým mostem na světě. V současné době je pravděpodobně na 27. místě na světě, v rámci České republiky si své prvenství drží dodnes.
V roce 2001 mu byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena v kategorii ocelových silničních mostů cena „MOST STOLETÍ“. I když se do povědomí široké veřejnosti dostal v 90. letech minulého století zejména díky oblíbenému bungee jumpingu a kauze tzv. orlických vrahů, jedná se především o jeden z nejkrásnějších ocelových obloukových mostů na světě. Výstava představuje plány na výstavbu mostu přes řeku Vltavu, tak jak se o ní uvažovalo již za dob Rakousko-Uherska a později před a po ukončení 2. světové války. Plány na výstavbu mostu byly především určitým bojem o jeho podobu, jednotliví projektanti hájili své železobetonové nebo ocelové projekty, do toho zasahovalo i rozhodnutí o vybudování Orlické přehrady. Vítězný návrh Ing. Josefa Zemana realizoval v letech 1958 – 1967 podnik Hutní montáže Ostrava – Vítkovice.
Velké množství dobových snímků, projektů a jiných archiválií z průběhu stavby doplní i přes pět metrů dlouhý model mostu, zapůjčený z Národního technického muzea v Praze. Zájemcům o podrobnější historii výstavby je k dispozici také katalog s fundovaným textem Tomáše Jandy, spoluautora výstavy. Ta se v Malých výstavních síních muzea otevřela ve čtvrtek 1. června a k vidění bude do 3. září. Během léta nabídne její kurátor Jan Kouba několik komentovaných prohlídek.